Aktuel information

• Feb 24, 2015

Husk lige fjernvarmen

Selvom varmepumper, pillefyr og solvarme vinder frem, er der mere traditionelle varmekilder, som det er værd at huske på. For eksempel det traditionelle fjernvarmenet.

I løbet af de seneste fem år har godt 100.000 flere danskere koblet sig på det kollektive fjernvarmenet, sådan at der i dag er 1.598.000 på fjernvarmenettet. Og der er mange flere, som bør overveje at følge trop.

– Det er optimalt at blive koblet på fjernvarmenettet, fordi det er en meget billig installation, og du er sikret en billig varmeløsning. Derfor er det vigtigt at undersøge muligheden for at komme på fjernvarmenettet, hvis du for eksempel stadig fyrer med oliefyr, siger Flemming Hansen, der er teknisk konsulent i TEKNIQ.

Ifølge fjernvarmen.dk er gennemsnitsomkostningen for at blive koblet på fjernvarmenettet for et hus på 130 kvadratmeter 13.000 kroner. Herefter er man sikret en fast pris på varmen, fordi prisen ikke – ligesom olie – er påvirket af, om der for eksempel er uro i de olieproducerende lande.

Der er dog et par forhold, man skal være opmærksom på, hvis man vil skifte til fjernvarme.

– Det er vigtigt, at man rådfører sig med en vvs-installatør, som har overblikket over installationsmulighederne i det fjernvarmeområde, du bor i. Herunder hvilke typer varmevejsler og varmtvandsbeholdere, der må anvendes samt hvordan installationen skal bygges op, siger Flemming Hansen.

Han understreger, at det er mindst ligeså vigtigt at huske på at få gennemgået sin fjernvarmeinstallation hvert femte år, hvilket mange ofte glemmer.

– Det er ikke nogen dyr omgang at få det tjekket. Faktisk kan der være penge at spare, for hvis der er svigt i varmesystemet omkring for eksempel afkølingsforholdene omkring returvandet til fjernvarmeværket, så kan det give en højere varmeregning. Omvendt bliver regningen mindre, hvis alting fungerer som det skal, siger Flemming Hansen.

Er du i tvivl om, om du kan komme på fjernvarmenettet eller om fjernvarme er den rigtige løsning for dig, så anbefaler TEKNIQ, at du søger vejledning hos en af de lokale vvs-installatør medlemmer.

• Kilde/Redaktør:

Horsens VVS-mesterforening - Kilde:Tekniq